Prikriveno oglašavanje u predsjedničkoj kampanji

Ema Grgić

Nezavisni predsjednički kandidat Niko Tokić Kartelo prezentiranjem sponzoriranog sadržaja kao novinarskog teksta je tijekom predizborne kampanje zavaravao glasače i pokazao koliko nedostaje etičnosti u kampanjama.

Ilustracija: Luka Duplančić

»Da je ova država uređena kao što je uređena naša firma, ovdje bi sve bilo super!«, naslov je jednog od tri teksta objavljenih 27. rujna, 14. listopada i 22. studenog prošle godine na portalu 24sata. U člancima se donose intervjui sa zaposlenicima dvije tvrtke, Furnir i OKI Mont, koje za »svoga šefa«, inače Niku Tokića Kartela nemaju nikakvih prigovora — već samo riječi hvale.

Fotografija: Službena stranica Nike Tokića Kartela / Screenshot

Među svim vrlinama koje zaposlenici navode, nalazi se i izjava da »svi ovdje imamo osjećaj da možemo s njim razgovarati kao s jednim od nas, kao s prijateljem.« Upravo je pod sloganom »predsjednik prijatelj«, Tokić Kartelo kao nezavisni kandidat na predsjedničkim izborima pretendirao na tu funkciju. 

No objave nisu novinarski, nego je zapravo riječ o native člancima, odnosno o plaćenom sponzoriranom sadržaju. To proizlazi iz dijela iznad početka teksta gdje je navedeno kako »sadržaj donosi«, nakon čega slijedi naziv tvrtke Furnir odnosno OKI Mont. Ili iz web domene u kojoj stoji »native-sadrzaj«. 

Iste članke je Tokić Kartelo podijelio na svojoj službenoj stranici, a da pritom nigdje nije istaknuo da je riječ o plaćenim oglasima. Kao ni da on, odnosno njegove tvrtke stoje iza tog sadržaja. Štoviše, njihovim objavljivanjem pod rubrikom »Vijesti« implicira da je riječ o novinarskom tekstu.

Gong je u odgovoru Raskrinkavanju osudio takvu praksu, ističući kako Tokić Kartelo objavljivanjem plaćene reklame kao vijesti zavarava čitatelje, ali i pokazuje koliko nedostaje etičnosti u kampanjama. 

»Istovremeno, dok plasira reklamu kao vijest na svojoj stranici, Tokić Kartelo u donjem dijelu stranice najavljuje društvo u kojem će se varalice kažnjavati, čime pokazuje neznanje ili licemjerje«, nadodali su iz Gonga.

Pitanje etičnosti u predsjedničkoj kampanji otvara i datum objave članaka, odnosno njihova objava nakon što je Tokić Kartelo najavio kandidaturu. Pored toga, u članku od 27. rujna se Tokić Kartelo predstavlja kao vlasnik tvrtke Furnir. Naime, prema istraživanju Raskrinkavanja, jedina vlasnica i osoba ovlaštena za zastupanje te tvrtke njegova je supruga.

Niko Tokić Kartelo nije odgovorio na upit Raskrinkavanja. Stranica predsjednikprijatelj.hr u međuvremenu je deaktivirana.

Native oglašavanje

Iz Gonga su istaknuli kako odgovornost za native sadržaj osim samog oglašivača snosi i medijska organizacija koja ga objavljuje. Stoga su kritiku usmjerili i prema 24sata uz objašnjenje da »Zakon o medijima nalaže da se marketinški sadržaj mora jasno razlikovati od novinarskog sadržaja — što ovdje nije slučaj«. 

Naime, iako je u izvornim tekstovima na 24sata diskretno označeno da se radi o oglašavanju, prosječni čitatelj rijetko obraća pozornost na takve detalje  i neće prepoznati da nije riječ o novinarskom tekstu, već plaćenom i sponzoriranom sadržaju. 

»Očito je da autori takvog sadržaja i računaju na to da čitatelji neće prepoznati članak kao oglas jer on u potpunosti slijedi strukturu klasičnih novinarskih formi. Jedino što nedostaje takvim člancima je objektivnost izvještavanja odnosno kritičko propitivanje, što je smisao novinarstva«, odgovorili su iz Gonga te zaključili kako se ovakvom praksom »varaju građani i urušava povjerenje u novinarstvo«. 

24sata nije odgovorilo na upit Raskrinkavanja

Problematika native članaka već je dospjela u fokus javnosti krajem studenog prošle godine, kada je intervju Večernjeg lista s predsjedničkim kandidatom Draganom Primorcem potpisala voditeljica njihovog native odjela. Tada se oglasilo i Hrvatsko novinarsko društvo koje je ocijenilo takvu praksu štetnom te istaknulo da se ono kosi s etičkim načelima novinarstva. 


 

Projekt Raskrinkavanje.hr podržava Europski fond za medije i informacije, kojim upravlja Zaklada Calouste Gulbenkian.

Isključivu odgovornost za bilo koji sadržaj koji podupire Europski fond za medije i informiranje snose autori i on ne mora nužno odražavati stajališta EMIF-a i partnera Fonda, Zaklade Calouste Gulbenkian i Europskog sveučilišnog instituta.