Uz dezinformacije o klimi, Kreativno društvo gura rusku propagandu
Ana Čelar
–
Pod krinkom dizanja svijesti o klimatskim promjenama, međunarodni projekt Kreativno društvo aktivno širi dezinformacije i sije paniku o kraju svijeta. Hrvatski ogranak za potrebe propagande izdao je knjigu koju promovira po knjižnicama, a ideologiju šire i radiovalovima.
Odbrojavanje je počelo. Za samo 12 godina »dolazi kraj cijelog čovječanstva«, tvrde pripadnici »međunarodnog javnog projekta Kreativno društvo« na čijim je službenim stranicama svojedobno stajao sat koji otkucava do 2036. godine.
Prošle je godine Ured glavnog tužitelja Rusije prozvao Kreativno društvo i AllatRu, pokretača tog projekta »nepoželjnima«. Utvrdili su da je AllatRa pseudoreligijski pokret koji se bavi navodnim misionarskim aktivnostima, a koji nema status vjerske organizacije. Kreativno društvo prozvali su paravanom za političko djelovanje AllatRe i utvrdili da taj projekt od veljače 2022. prisiljava ruske građane na ekstremističke zločine i širenje lažnih informacija o ruskim oružanim snagama.
Tri mjeseca kasnije, Ukrajinska sigurnosna služba (SBU) i nacionalna policija prozvale su AllatRu vjerskom sektom čiji pripadnici opravdavaju agresiju Rusije na Ukrajinu i promiču ideju »unije slavenskih naroda« pod vodstvom Moskve. U pretresu prostorija koje je AllatRa koristila, SBU je zaplijenio oružje, putovnice i knjige.
»Sadržaj ovih knjiga i drugih materijala koje je širila organizacija bio je usklađen s ruskim geopolitičkim interesima, idealizirajući Sovjetski Savez i umanjujući zločine komunističkog režima«, utvrdila je ukrajinska nacionalna policija i zabranila njihovo djelovanje.
Unatoč tome, organizacija neometano djeluje. Riječ je o projektu koji, prema podacima s njihove stranice, djeluje u više od 180 država. Tvrde kako volonteri u cijelosti financiraju pokret koji »nema bankovne račune, financije ili imovinu, ne akumulira sredstva i ne donosi nikakav profit.« Osim toga, volonteri su zaduženi i za širenje propagande te su vrlo aktivni na društvenim mrežama – posebno na TikToku.
Oštro je s partnerima iz zemalja srednje i istočne Europe u sklopu projekta Firehose of Falsehood identificirao 275 profila, koji su na TikToku dijelili sadržaj vezan uz Kreativno društvo. Konkretno, riječ je o 83 tisuće videozapisa koji su zajedno prikupili gotovo 2 milijarde pregleda.
-
Istraživanje TikToka nije jednostavno kao što je to slučaj s drugim društvenim mrežama, a samo prikupljanje svih podataka složen je proces. Za pristup programskom sučelju (Research API) koje omogućuje automatsko preuzimanje podataka potrebna je posebna dozvola koju je zasad dobilo tek oko 400 istraživača. Također, preuzimanje podataka je ograničeno – istraživači mogu zatražiti informacije o maksimalno 1,000 profila dnevno.
Umjesto toga, projekt Firehose of Falsehood oslonio se na web scraping, odnosno ekstrakciju podataka korištenjem automatiziranih skripti. Novinari su pritom koristili češku platformu Apify koja omogućava preuzimanje većih skupova podataka poput broja pregleda, komentara i drugih detalja o profilima.
Ipak, ni Apify nije optimalno rješenje za cjelovitu analizu TikTok profila. Razlog tome je što se sučelje TikToka na računalu razlikuje od mobilnog koje omogućava pristup većem broju podataka. Opsežna istraživanja TikToka za produkciju vjerodostojnih analiza zahtijevaju istovremeno korištenje nekoliko različitih metoda, što predstavlja svojevrstan izazov. Upravo zbog toga još uvijek nema puno istraživanja ove vrste.
Jedan od partnera projekta, rumunjska istraživačka platforma Context, razvila je vlastiti alat koji koristi umjetnu inteligenciju za otkrivanje dezinformacija u videozapisima. Rezultati analize uzorka od preko 54 tisuće videozapisa pokazali su da skoro trećina sadržaja koje objavljuje AllatRa, Kreativno društvo i s njima povezani profili promiče dezinformacije.
»Žeđ za životom«
Među analiziranim profilima našlo se i 30 hrvatskih. Prema podacima koje je Oštro prikupio u svibnju, riječ je o objavama koje su ukupno pregledane više od 15 milijuna puta. Nekoliko mjeseci kasnije, objave istih korisnika kumulativno ostvaruju više od 16 milijuna pregleda.
Osim na društvenim mrežama, svoje ideje hrvatski volonteri Kreativnog društva šire i putem Radija Brač, koji je na njihovim stranicama naveden kao jedan od »partnera« projekta. Riječ je o lokalnom radiju koji, prema vlastitoj Programskoj osnovi podnesenoj Agenciji za elektroničke medije, doprinosi slobodnom oblikovanju mišljenja i brani ukupne demokratske slobode – objavljujući istinu.
Radio Brač je ove godine od Agencije za elektroničke medije osigurao više od 15 tisuća eura sredstava iz Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija. Ista Agencija je u kolovozu 2021. godine izrekla upozorenje nakladniku radija zbog emisije Najprije zdravlje, »u kojoj gost Denis Beroš iznosi tvrdnje koje su u suprotnosti s preporukama javnozdravstvenih institucija«.
Inače diplomirani ekonomist, Denis Urošević Beroš na Radio Braču vodi takozvanu »Antivirusnu emisiju« u kojoj slušateljima dijeli zdravstvene savjete. U studiju mu se povremeno pridruže i stručnjaci poput umirovljene pedijatrice Nade Jurinčić ili umirovljenog biologa Srećka Sladoljeva. Oboje su se našli na listi top 10 regionalnih dezinformatora koji netočne tvrdnje šire iz pozicije znanstvenog autoriteta.
Na istom radiju, emisiju »Žeđ za životom« koja promovira Kreativno društvo vodi Dražen Kasalo, jedan od autora bloga »Živi čovjek«, na kojem zagovara povratak u »prirodno stanje« te tvrdi da je prekinuo sve veze s državom i zakonima tog »fiktivnog entiteta«.
Kasalo je napisao i nekoliko knjiga u vlastitom izdanju: Kontrola uma u pravnom sistemu, Beznačajna knjiga i Kreativno društvo – knjiga o prošlosti, sadašnjosti i budućnosti. Potonja je rezultat zajedničkog napora hrvatskih volontera Kreativnog društva.
Promocija u knjižnicama
»Smisao knjige je da bude alat kojeg se koristi da bi se ljude lakše informiralo o ovom projektu te da bi volonteri mogli doći do javnih prostora poput knjižnica, škola, fakulteta, medija, državnih agencija «, stoji na stranici Kreativnog društva Hrvatska.
Taj cilj je i barem djelomično postignut. Prema istraživanju Oštra, nakon objave knjige u barem 17 knjižnica diljem Hrvatske organizirana je njena promocija i predavanje o Kreativnom društvu.
Gostovanja nisu inicirale knjižnice same, već su organizirane na upit Kreativnog društva, odgovorila je većina ravnatelja na upit Oštra. Odluku da ustupe svoje prostorije argumentiraju jednakošću pristupa, jer knjižnice moraju pružiti korisnicima različita znanja i informacije. Naime, prema Zakonu o knjižnicama, jedna od njihovih je zadaća »omogućiti pristup širokom i raznolikom spektru znanja, ideja i mišljenja«.
Jedna od promocija knjige održala se u knjižnici u Gospiću. Tom su se prilikom volonteri Kreativnog društva u prostorijama Ličko-senjske županije sastali i s dožupanicom Jasnom Orešković Brkljačić. »Sastanak je protekao u ugodnom raspoloženju«, stoji na stranicama Kreativnog društva iznad fotografije na kojoj zajedno s Orešković Brkljačić drže zastavu s logotipom projekta.
Orešković Brkljačić nije odgovorila na upit Oštra.
Osim toga, volonteri su se istog dana sastali i s tadašnjim gradonačelnikom Grada Gospića, Karlom Starčevićem, koji je u ožujku ove godine na prijedlog Vlade zbog nepodnošenja gradskog proračuna razriješen. »Na svim sastancima je dana podrška i izražena želja za uspjehom projektu Kreativno društvo«, izvijestili su iz Gospića.
Grad Gospić nije odgovorio na Oštrov upit.
Posao s knjigama
Prodaja knjiga mogla bi biti jedan od načina financiranja AllatRe i njenog projekta Kreativno društvo. Naime, od 23 tvrtke i društava, čije su financijske izvještaje pregledali novinari projekta Firehose of Falsehood, ruska tvrtka AllatRa, čija je glavna djelatnost prodaja knjiga, ostvarila je relativno najviše prihoda. Tvrtku su osnovali Igor Danilov i Halyna Yablochkina, a ostvarila je ukupno 182.290 eura od 2014. do 2023. godine (podaci za 2017. do 2018. nisu bili dostupni).
Arhivirana internetska stranica AllatRe RUS pokazuje da je prodavala knjige »Anastazije Novykh« – upravo one koje je u pretresu Ukrajinskog ureda AllatRe pronašla policija.
Luigi Corvaglia, jedan od predstojnika kriminologije i sudske medicine na Sveučilištu Salento i član uprave Europske federacije centara za istraživanje i informiranje o sektaštvu (FECRIS) smatra kako je riječ o knjigama koje promoviraju kult. Slovenskom Oštru je objasnio kako je u tekstovima prisutan lik vođe, Nomo, koji je je predstavljen kao spasitelj sveslavenske civilizacije u njezinoj borbi sa zapadnim materijalizmom. »Proputinovska retorika je evidentna«, tvrdi Corvaglia.
Osim njega, Eva Hronová, bivša koordinatorica AllatRe i prevoditeljica iz Češke, rekla je istraživaču s Karlovog sveučilišta u Pragu da je pokret otvoreno raspravljao o sličnostima između Noma i Putina nakon objavljivanja jedne knjige »Anastazije Novykh«.
Prema ukrajinskim sudskim dokumentima, šest osoba uključujući Igora Danilova i Halynu Yablochkinu, osnivače izdavačke kuće AllatRa, osumnjičeno je za veleizdaju, sudjelovanje u zločinačkoj organizaciji i podrivanje nacionalne sigurnosti. Vlasti su otkrile da je grupa distribuirala više od 1,7 milijuna knjiga »Anastazije Novykh« za koju vjeruju da je Yablochkinin pseudonim.
Isti dokumenti pokazuju da je Danilov počeo potkopavati državnost Ukrajine i promicati rusku propagandu još 2002. godine. Jedan od likova u knjigama – obučen od strane KGB-a i koji izvršava zadatke za rusku obavještajnu službu – modeliran je upravo po njemu.
Unatoč višestrukim pozivima, Danilov se nikad nije pojavio na ispitivanju kod ukrajinskih vlasti koje su u prosincu 2023. godine za njim izdale međunarodnu tjeralicu.
Danilov i Yablochkina nisu odgovorili na upite novinara projekta Firehose of Falsehood.
U istraživanju za ovu priču sudjelovali su novinari projekta Firehose of Falsehood: Samo Demšar, Uroš Škerl Kramberger (Oštro, Slovenija), Karolína Kiripolská (ICJK), Mahulena Kopecká (Investigace.cz) i drugi.