Čudnovati put bivšeg Šukerovog broda

Ante Pavić, Mašenjka Bačić

Brod bivšeg nogometaša Davora Šukera koji je potonuo 2007. godine i nakon toga je prodan, danas je registriran u Hrvatskoj, ali i na otoku Guernsey, razotkrivaju Pandorini dokumenti. Međutim u Hrvatskoj nije moguće registrirati brod koji je već registriran u drugoj državi

Foto: Vjeran Žganec Rogulja/PIXSELL

Brod El Croata, koji je koristio nekadašnji prvoligaški nogometaš Davor Šuker, 2007. godine potonuo je pred obalom Novog Vinodolskog. Jedino je pramac olupine virio iz mora pa se na novinskim fotografijama doimao kao jarbol jedrilice. 

Činilo se da je brod uništen, no istraga Oštra temeljena i na Pandorinim dokumentima otkriva kako je renoviran i više puta preprodavan.

U vrijeme kad je potonuo brod je bio registriran na otoku Guernsey, jednom od Kanalskih otoka. U Hrvatskoj je s istim serijskim brojem registriran 2011. godine – a da prije toga nije bio ispisan iz starog registra.

To nije u skladu s hrvatskim Pomorskim zakonikom prema kojem se u hrvatski upisnik brodova ne može upisati brod koji je istodobno upisan u stranom upisniku.

Problemi s registracijom El Croate počeli su još 2008. godine, kada je Josh Paine, službenik registra brodova na Guernseyju, dobio zahtjev za njegovom odjavom. Proučavajući dokumentaciju o brodu, Paine je između ostalog otkrio kako je u njima navedeno da je registriran na Britanskim Djevičanskim Otocima.

To je Painea zbunilo, kako pokazuje e-mail prepiska koja je među Pandorine dokumente procurila iz registracijskog agenta Trident Trusta:

»Intrigira me činjenica da dio dokumentacije koju ste mi prezentirali navodi kako je brod registriran na Britanskim Djevičanskim Otocima… Kako se uopće može smatrati da je britanski brod, registriran u Guernseyju, i kojemu piše ‘GUERNSEY’ kao luka upisa na krmi... registriran na Britanskim Djevičanskim Otocima? Ovo je prilično fundamentalna greška i baca sumnju na autentičnost svih dokumenata koje ste poslali.«

Paineu je 24 stranice dokumenata za odjavu El Croate iz Guernseyja poslao Igor Krota. On je u to vrijeme bio direktor britanske kompanije Legal Business Consultants Limited, koja je, među ostalim, klijentima nudila posredovanje u poslovima registracije.

Oštru je Krota objasnio kako se u to vrijeme bavio posredovanjem pri registraciji brodova za brojne klijente, a Šukerovog se ne sjeća.

Potonuće i prodaja

El Croata je 18. rujna 2007. bio vezan za bovu, odmah nasuprot naselja Grabrova u Novom Vinodolskom. Kombinacija snažnog nevremena i navodno otvorenog prozora kabine dovela je u noći s 18. na 19. rujna do potonuća broda, kako to otkriva prepiska između zaposlenika Trident Trusta i Painea.

Odluku o obavezi izvlačenja broda iz mora potpisao je Miljenko Žanić, lučki kapetan u Novom Vinodolskom. U razgovoru za Oštro rekao je kako je brod zbog jakog vjetra potonuo tako da mu je samo pramac ostao viriti iz mora.

U vrijeme potonuća El Croata je bio u vlasništvu tajanstvene tvrtke Saturn Partners s Britanskih Djevičanskih Otoka. Pandorini dokumenti ne sadrže informacija o njezinu stvarnom vlasniku. Krota je, međutim u e-mailu Paineu dostavio dokumente u kojima je kao predstavnik Saturn Partnersa naveden Šuker.

Dostavio mu je i dokument koji se zove kupoprodajni ugovor, ali nema formu takvog ugovora. Ima, na primjer, samo šest članaka od kojih četiri imaju samo po jednu kratku rečenicu.

Prva dva članka odnose se na podatke o brodu i prodajnoj cijeni. Prema tom dokumentu, El Croata je 2008. godine bio prodan Jadranki Jerčić iz Splita za 150.000 kuna. »Ugovor« je potpisao Šuker kao predstavnik tvrtke Saturn Partners. 

Šukerovo ime pojavljuje se i u odluci Lučke kapetanije Rijeka o obavezi izvlačenja broda, gdje stoji da je ovaj bivši nogometaš njegov »boat leader« (voditelj brodice). 

El Croatu je 2007. godine iz mora izvukla tvrtka DSS podvodni radovi. Njezin vlasnik Dino Smojver u razgovoru s Oštrom nije se sjetio previše detalja, no rekao je da elektronika i motori takvog broda teško mogu preživjeti ovakvu havariju. 

Prema mišljenju stalnog sudskog vještaka za pomorski promet i procjenu, kapetana Mile Miklaušića, vanjski motori mogu preživjeti takvu havariju, samo je pitanje u količini novca koji se uloži u njihovu obnovu prema uputi proizvođača. Najčešće imaju, kaže, kasko osiguranje iz kojeg se može platiti njihova obnova.

U telefonskom razgovoru s novinarima Oštra Jadranka Jerčić rekla je kako su brod kupili njezin suprug i ona, obnovili ga te potom prodali. Nije se mogla sjetiti kada su ga prodali.

Kupnju broda potvrdio je i njezin suprug Pero Jerčić, no kazao je kako nije bila riječ o istom modelu broda Sunseeker, koji je potonuo 2007. godine. 

Paineu su podaci iz izjave o potonuću, kao i oni iz kupoprodajnog ugovora, bili sumnjivi i nije se libio to reći Kroti.

Foto: Oštro

Paineu nije bilo jasno kako Šuker može biti predstavnik formalnog vlasnika broda, kompanije Saturn Partners iz Britanskih Djevičanskih Otoka, jer prema podacima registra brodova Guernseyja, Šuker nije imao nikakve ovlasti da preprodaje brod u ime kompanije. 

»Ne poznajem Davora Šukera niti u Registru imamo zabilježen bilo kakav podatak koji bi njega povezivao, službeno ili na bilo koji drugi način, s brodom ili kompanijom Saturn Partners Ltd. kao registriranog vlasnika broda«, pisao je Kroti.

Paine je smatrao da su podaci o brodu koje mu je faksom poslao Krota nevjerodostojni te je pisao Trident Trustu, registracijskom agentu Saturn Partnersa, u nadi da će mu kao predstavniku vlasnika pomoći razriješiti situaciju.

Igor Krota je u telefonskom razgovoru novinarima Oštra rekao kako se uopće ne sjeća prodaje El Croate ni prepiske s Paineom. »Imao sam firmu s partnerom koja se bavila posredovanjem pri registraciji. Mi smo registrirali tisuće brodova«, kazao je.  

Uz to, podataka o brodu nakon 14 godina više nema u posjedu, niti ima potrebe držati klijentove dokumente. »Sa Šukerom nikad nisam radio. Mene osobno nikad nije kontaktirao niti se poznajemo.«

No Krota nije nepoznat u nogometnom miljeu. Prema Uskokovoj optužnici iz 2017. godine, jedan je od optuženih u slučaju navodnog nezakonitog izvlačenja novca iz nogometnog kluba Dinamo uz štetu od gotovo 200 milijuna kuna, zajedno sa Zdravkom, Mariom i Zoranom Mamićem, Damirom Vrbanovićem i Sandrom Stipančićem. Suđenje još traje.

Jedan brod, dva registra

Paineu nije preostalo ništa drugo nego da Krotu otpravi neobavljena posla. Brod je pod imenom El Croata i danas registriran na Guernseyju, kako je Oštru potvrdio Paine, kazavši da je stanje neprekinuto od 2001. godine. Njegov je vlasnik i dalje Saturn Partners. 

Prema podacima hrvatskog registra plovila, međutim, brod istog modela te serijskog broja trupa – jedinstvenog broja brodova – registriran je kod Lučke kapetanije Split. Prema podacima upisnika brodova, u Hrvatskoj je registriran od 2011. godine. 

Te godine mijenja ime u Dalmi, po istoimenom poduzeću kanadskog poduzetnika hrvatskog podrijetla Srećka Bobete, koji je tada imao velikih ambicija ulaganja u turistički sektor u Hrvatskoj. Nije jasno kad je Dalmi kupio brod, no 2017. je godine otišao u stečaj.

Novinari Oštra nisu uspjeli doći do Bobete, ali bivši prokurist Dalmija Luko Glavinja, koji je tu dužnost obavljao u vrijeme dok je tvrtka bila vlasnik broda, rekao je da su ga kupili, ali nije siguran kada.

»To je bio brod Davora Šukera koji se potopio kod Novog Vinodolskog. Kupljen je preko osiguravajuće kuće jer je osiguranje preuzelo taj brod«, kazao nam je Glavinja. 

Nije se sjetio koja je osiguravajuća kuća prodala brod Dalmiju, ali je rekao kako je Bobeta uložio veliki novac u njegovu obnovu.

Na kraju je brod završio u stečajnom postupku Dalmija kao imovina namijenjena za prodaju kako bi se namirili vjerovnici. Godine 2018. kupila ga je tvrtka Queen-Co u vlasništvu Tomislava Božikovića, poduzetnika i počasnoga konzula Bjelorusije u Hrvatskoj.

Dokumenti iz stečajnog postupka pokazuju da je knjigovodstvena vrijednost broda tada bila 1,5 milijuna kuna, dok mu je sudski vještak procijenio vrijednost na 481.000 kuna.

Kad je brod 2018. godine prodan, Queen-Co ga je platio 304.000 kuna.

Brod je tada opet preimenovan – u Coastal 7, no Božikovićeva tvrtka ga je opet prodala. Danas se pod imenom Mrva kao brod za najam nalazi u splitskoj ACI Marini.

Ručni upis

»Obično«, u odgovoru Oštru napisao je Paine, »prije nego što se plovilo može registrirati, država zastave provjerava svu vlasničku dokumentaciju podnesenu uz zahtjev za ponovnu registraciju plovila i unakrsno to provjerava s prethodnom državom zastave, uključujući dobivanje potvrde o zatvaranju prethodne registracije«.

Slično su objasnili i iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture: »Temeljem odredbi Pomorskog zakonika, pomorski objekt ne može biti upisan u dvije različite luke upisa.« Potvrdili su kako je plovilo za upis u hrvatski upisnik brodova potrebno prije toga izbrisati iz drugog pomorskog registra.

Paine nam je potvrdio kako je još u srpnju 2008. godine kazao Kroti da preispita Šukerovu ovlast da obavlja bilo kakve radnje u ime tvrtke Saturn Partners, ali i da registar brodova na Guernseyju nikad nije dobio nikakav dokument ni od Krote ni od Saturn Partnersa kao vlasnika broda, koji bi dokazao da Šuker ima takvo pravo.

Na upit je li moguće falsificirati broj trupa iz Ministarstva odgovaraju kako je elektronički upisnik u primjeni od 2013. godine, a da je prije toga lučkim kapetanijama bilo prilično otežano provjeravati podatke jer su se upisivali ručno. »Krivotvorenje bilo koje vrste predstavlja kazneno djelo«, naglasili su.

Paine je dodao da bi registru na Guernseyju dobro došla bilo kakva dodatna informacija hrvatskih vlasti o okolnostima re-registracije broda.

Novinari Oštra na više su načina pokušali doći do Davora Šukera kako bi objasnio pozadinu potonuća, prodaje i registracije El Croate. Novinarski upit poslali smo mu i preko UEFA-e u kojoj je član Izvršnog odbora. Ostali smo bez objašnjenja.