Problematična kozmetika Lux-Factor prodaje se i u Slovačkoj

Oštro

Slovačkim se kupcima, kao i onima u Hrvatskoj, putem internetske trgovine prodaju navodno klinički testirani kozmetički proizvodi Lux-Factor s lažnim certifikatom. Iza njih stoji slovenski poduzetnik čije su offshore-poslovanje vezano uz prodaju tih proizvoda nedavno razotkrili Pandorini dokumenti

Kolaž: Investigatívne centrum Jána Kuciaka (ICJK)

Slovački Istraživački centar Ján Kuciak (ICJK) izvijestio je da su proizvodi kozmetike sumnjivog brenda Lux-Factor iza kojeg stoji slovenski poduzetnik osuđen za obmanjivanje kupaca prisutni i u Slovačkoj. Ovi proizvodi, kako smo izvijestili, prodaju se i na hrvatskom tržištu, a njegovo offshore-poslovanje otkriveno je u okviru projekta Pandorini dokumenti.

U Sloveniji je tamošnji zdravstveni inspektor već 2017. godine zabranio prodaju Lux Factorovih proizvoda jer nisu udovoljavali nizu uvjeta. Poduzetnik Marko Glinšek, koji je predvodio internetsku prodaju kozmetike Lux-Factor preko mreže tvrtki, 2020. godine bio je osuđen zbog obmanjivanja kupaca.

Slovenski Oštro razotkrio je kako je Glinšek šest godina pred vlastima pokušavao sakriti da je zapravo on vlasnik tvrtke Lux Factor na Sejšelima u koju su se, prema nalazima porezne uprave, slijevali prihodi od prodaje kozmetike. Uz to, porezna je uprava lani u Sloveniji blokirala pristup za čak 11 prodajnih internetskih stranica Lux-Factora.

Novinari slovenskog Oštra također su utvrdili kako je lažan i certifikat o kvaliteti tih proizvoda, koji prikazuje Lux-Factorova internetska trgovina, što je potvrdio izraelski Institut kvalitete i nadzora koji je navodno izdao certifikat.

U priči koju je ICJK objavio prošli tjedan utvrđeno je da sporne proizvode u Slovačkoj na društvenim mrežama promoviraju beauty blogerice, influencerice i osobe iz svijeta zabave poput glumice i pjevačice Lucie Vondráčková i glumice Zuzane Vačkove.

Vondráčková nije odgovorila na novinarska pitanja, a Vačková je tvrdila da je s tvrtkom prestala surađivati ​​u siječnju ove godine te kako nije upoznata sa sumnjivim poslovnim praksama tvrtke čije je proizvode promovirala.

Novinari ICJK-a identificirali su 16 ambasadora kozmetike Lux-Factor. Kada su ih upoznali s informacijama o proizvodima i poslovanjem tvrtke, što je na temelju Pandorinih dokumenata otkrio slovenski Oštro, s internetskih prodajnih stranica Lux-Factora nestalo je nekoliko imena ambasadora.

Hrvatska inspekcija istražuje

Slično je i u Hrvatskoj, gdje je glavno lice brenda poznata pjevačica Danijela Marinović. Na stranicama Lux-Factora, čiju kremu protiv bora plaćenim partnerstvom na društvenim mrežama promovira ova pjevačica, naglašava se kako je riječ o »profesionalno klinički testiranoj senzaciji protiv bora i starenja kože kojoj vjeruje više od 25.200 Hrvatica«.

Jedna od nekadašnjih promotorica Lux-Factora potvrdila je Oštru kako je njezina suradnja s tvrtkom završila, ali da unatoč tome njezina fotografija stoji na navedenoj internetskoj stranici. Druga je doznala kako je njezina fotografija korištena u oglasu za internetsku trgovinu tek nakon što je primila poziv novinara Oštra. Zahtijevala je da je uklone sa stanice. I oni su to učinili.

Također, žene nisu znale za rezultate inspekcije u Sloveniji, kao ni da je Glinšek, koji stoji iza Lux Factorova kozmetičkog biznisa, prošle godine na mariborskom sudu osuđen za obmanjivanje kupaca.

U Hrvatskoj nadzor nad proizvodnjom i stavljanjem proizvoda na tržište kozmetičkih proizvoda u nadležnosti je Sanitarne inspekcije Državnog inspektorata. Oni su nas izvijestili kako će na temelju našeg upita, koji »smatraju predstavkom«, biti proveden nadzor nad proizvodima Lux-Factor.

Potkraj listopada obavijestili su nas da je inspekcijsko postupanje još u tijeku, a da se navedeni proizvodi na hrvatsko tržište dostavljaju iz druge države članice, što znači da se odgovorni subjekt ne nalazi u Hrvatskoj. Stoga sada »tržišna inspekcija sukladno djelokrugu rada provodi istražne radnje«.

Slovačkom internetskom trgovinom kozmetike Lux-Factor donedavno je upravljala mađarska tvrtka ITDN Pro, koja je, kako je u listopadu otkrio slovenski Oštro, preko papirnate tvrtke povezana sa slovenskim vlasnicima. Od kolovoza do rujna ove godine prodaja je prešla na poljsku tvrtku Combokin.

Unatoč činjenici da se kozmetika Lux-Factor prodaje u Slovačkoj, tamošnji ured za javno zdravstvo nije proveo nikakvu provjeru, a novinarima ICJK-a su objasnili da to nije u njihovoj nadležnosti jer internetskom trgovinom upravlja mađarski poslovni subjekt.

Slovački novinari bili su kritični prema nedostatku kontrole nad kozmetikom koja stiže u zemlju, zaključivši da je za održavanje kozmetičkog brenda koji je zabranjen u jednoj europskoj zemlji dovoljno preseliti urede u drugu državu, promijeniti domenu internetske trgovine ili navesti novu tvrtku u uvjetima poslovanja.