Europska komisija predlaže mjere protiv ‘greenwashinga’

Oštro

Europska komisija najavila je planove za suzbijanje lažnih ili manipulativnih »zelenih« oznaka na proizvodima koji su navodno prihvatljivi za okoliš

Foto: Unsplash/Brian Yurasits

Europska komisija je prošli tjedan predložila Direktivu kojoj je cilj zaštititi potrošače od manipulativnih i zavaravajućih tvrdnji o ekološkoj prihvatljivosti kojima pojedine tvrtke označavaju svoje proizvode. Riječ je o marketinškom triku poznatijem pod nazivom »greenwashing«.

»Oznake o prihvatljivosti za okoliš nalazimo posvuda: majice neškodljive za ocean, ugljično neutralne banane, sokovi koji ne štete pčelama, dostava sa stopostotnom kompenzacijom emisija CO2… Na žalost, te se tvrdnje prečesto navode bez ikakvih dokaza i opravdanja«, u priopćenju je izjavio izvršni potpredsjednik Komisije Frans Timmermans.

U istraživanju Komisije iz 2020. godine istaknuto je da je diljem EU-a 53,3 posto ispitanih potvrda o prihvatljivosti za okoliš u EU  bilo nejasno, zavaravajuće ili neutemeljeno, a 40 posto nepotkrijepljeno.

Najava Europske komisije dolazi nekoliko tjedana nakon prekogranične istrage Deforestacija d.o.o. pod vodstvom Međunarodnoga konzorcija istraživačkih novinara (ICIJ) u kojem je sudjelovalo 39 medija, među njima i Oštro.

Ta je istraga otkrila slične probleme sa »zelenim oznakama« otisnutim na šumarskim proizvodima. Pokazalo se da certifikate koji bi trebali ukazivati na održivo gospodarenje šumama dobivaju i drveni proizvodi tvrtki koje štete okolišu.

Neke tvrtke za reviziju zaštite okoliša dodjeljuju certifikate o održivom upravljanju proizvodima povezanim s krčenjem šuma, sječom u područjima sukoba i drugim zloupotrebama.

Prema prijedlogu Komisije, kad tvrtke odluče iznijeti tvrdnju o prihvatljivosti svojih proizvoda ili usluga za okoliš, morat će poštovati minimalne norme za potkrepljivanje i priopćavanje tih tvrdnji. Prije nego što tvrtke potrošačima iznesu tvrdnje o prihvatljivosti njezinih proizvoda za okoliš, tu će tvrdnju trebati neovisno provjeriti i potkrijepiti znanstvenim dokazima.

Svrha predložene Direktive je i zaustaviti pretjerano širenje oznaka te novih javnih i privatnih sustava dodjeljivanja eko-oznaka.

»Mnogi Europljani svojom kupnjom žele pridonijeti održivijem svijetu pa je važno da mogu imati povjerenja u tvrdnje koje se navode. Ovim prijedlogom potrošačima omogućavamo veću pouzdanost da nešto što se prodaje kao ‘zeleno’ uistinu i jest ‘zeleno’«, zaključio je Timmermans.