Europska komisija predlaže mjere protiv ‘greenwashinga’
Oštro
—
Europska komisija najavila je planove za suzbijanje lažnih ili manipulativnih »zelenih« oznaka na proizvodima koji su navodno prihvatljivi za okoliš
Europska komisija je prošli tjedan predložila Direktivu kojoj je cilj zaštititi potrošače od manipulativnih i zavaravajućih tvrdnji o ekološkoj prihvatljivosti kojima pojedine tvrtke označavaju svoje proizvode. Riječ je o marketinškom triku poznatijem pod nazivom »greenwashing«.
»Oznake o prihvatljivosti za okoliš nalazimo posvuda: majice neškodljive za ocean, ugljično neutralne banane, sokovi koji ne štete pčelama, dostava sa stopostotnom kompenzacijom emisija CO2… Na žalost, te se tvrdnje prečesto navode bez ikakvih dokaza i opravdanja«, u priopćenju je izjavio izvršni potpredsjednik Komisije Frans Timmermans.
U istraživanju Komisije iz 2020. godine istaknuto je da je diljem EU-a 53,3 posto ispitanih potvrda o prihvatljivosti za okoliš u EU bilo nejasno, zavaravajuće ili neutemeljeno, a 40 posto nepotkrijepljeno.
Najava Europske komisije dolazi nekoliko tjedana nakon prekogranične istrage Deforestacija d.o.o. pod vodstvom Međunarodnoga konzorcija istraživačkih novinara (ICIJ) u kojem je sudjelovalo 39 medija, među njima i Oštro.
Ta je istraga otkrila slične probleme sa »zelenim oznakama« otisnutim na šumarskim proizvodima. Pokazalo se da certifikate koji bi trebali ukazivati na održivo gospodarenje šumama dobivaju i drveni proizvodi tvrtki koje štete okolišu.
Neke tvrtke za reviziju zaštite okoliša dodjeljuju certifikate o održivom upravljanju proizvodima povezanim s krčenjem šuma, sječom u područjima sukoba i drugim zloupotrebama.
Prema prijedlogu Komisije, kad tvrtke odluče iznijeti tvrdnju o prihvatljivosti svojih proizvoda ili usluga za okoliš, morat će poštovati minimalne norme za potkrepljivanje i priopćavanje tih tvrdnji. Prije nego što tvrtke potrošačima iznesu tvrdnje o prihvatljivosti njezinih proizvoda za okoliš, tu će tvrdnju trebati neovisno provjeriti i potkrijepiti znanstvenim dokazima.
Svrha predložene Direktive je i zaustaviti pretjerano širenje oznaka te novih javnih i privatnih sustava dodjeljivanja eko-oznaka.
»Mnogi Europljani svojom kupnjom žele pridonijeti održivijem svijetu pa je važno da mogu imati povjerenja u tvrdnje koje se navode. Ovim prijedlogom potrošačima omogućavamo veću pouzdanost da nešto što se prodaje kao ‘zeleno’ uistinu i jest ‘zeleno’«, zaključio je Timmermans.