Dezinformacije u studenom: klimatske promjene i američki predsjednički izbori

Oštro
_

Europski opservatorij za digitalne medije (EDMO), čiji je slovenski Oštro član, najviše je dezinformacija ovog studenog detektirao u izvještavanju o poplavama u Španjolskoj. Udio dezinformacija u području klimatskih promjena udvostručio se u studenom u odnosu na rujan ove godine.

Foto: Pixabay

Klimatske promjene i američki izbori teme su na kojima je prošli mjesec bio fokus potrage za dezinformacijama. Pokazala je to analiza trideset i četiri organizacije članice EDMO-a, projekta koji okuplja fact-checkere, stručnjake za medijsku pismenost i znanstvene istraživače te u suradnji s medijskim organizacijama provjerava činjenice objavljene u online medijima.

Članice EDMO-a tako su u studenom objavile 1781 članak u kojem su provjeravale činjenice, a dezinformacije o klimatskim promjenama te američkim izborima činile su 13 posto. Glavni dezinformacijski fenomen u studenom bile su poplave na jugu Španjolske. EDMO napominje da je to dijelom pridonijelo povećanju udjela dezinformacija u području klimatskih promjena koji se u dva mjeseca gotovo udvostručio - u rujnu je iznosio 7 posto.

Kao rezultat dezinformacija o poplavama na jugu Španjolske, ponovno su ojačale duboko ukorijenjene sumnje u korisnost klimatskih mjera, napominju iz EDMO-a. Najčešće su zabilježene lažne objave o uzroku poplava, primjerice da su one posljedica geoinženjeringa, visokofrekventnih valova i rušenja brana u Valenciji.  Pisalo se da je Europski parlament zabranio minutu šutnje za žrtve poplava, kao i da su humanitarne organizacije ometale dostavu pomoći žrtvama poplava, te da španjolska vlada skriva pravi broj žrtava.

U Europskoj uniji, uz navodno umjetno stvorene poplave na jugu Španjolske, u studenom su se najviše proširile još dvije lažne priče: da Elon Musk namjerava kupiti medijsku tvrtku CNN, što ga navodno košta tri milijarde dolara, te da je Kremlj objavio popis infrastrukture NATO-a koju Rusija namjerava napasti.

U vezi američkih predsjedničkih izbora, najčešće su se pojavljivale dezinformacije u kojima su demokrati optuženi za izbornu prijevaru, točnije, da su pobijedili u onim saveznim državama u kojima nije potrebna identifikacija birača službenim dokumentima. Redakcija Razkrinkavanja.si također je provjerila ovu dezinformaciju i utvrdila da nije točna. Dezinformacije su se pojavile već tijekom predizborne kampanje, a bile su usmjerene na narušavanje javnog imidža kandidata, posebice demokrata.

Udio dezinformacija koje generira umjetna inteligencija smanjio se s pet na četiri posto u odnosu na listopad. Jedna od takvih umjetno generiranih vijesti bila je lažna fotografija boksača Mikea Tysona umotanog u palestinsku zastavu.
U studenom se značajno smanjio udio lažnih vijesti vezanih uz rat na Bliskom istoku. U listopadskom izvješću EDMO-a one su dosegle 13 posto, no u studenom su činile samo tri posto dezinformacija u medijima.