Sanitarni inspektorat RH pokreće nadzor nad kozmetikom Lux-Factor

Anuška Delić, Anja Vladisavljević



Hrvatskim se kupcima putem internetske trgovine prodaju kozmetički proizvodi Lux-Factor, koji su navodno klinički testirani, a ponose se krivotvorenim certifikatom. Predvodnik te operacije je poduzetnik osuđen za obmanjivanje kupaca čiju su tajnu razotkrili Pandorini dokumenti.

Ilustracija: Samira Kentrić

Ilustracija: Samira Kentrić

»Na snimanju je uvijek dobro imati svoje saveznike – a moj se nalazi u ovoj bočici«, napisala je pjevačica Danijela Martinović na svom službenom profilu na Instagramu početkom rujna pozirajući pokraj bočice kreme protiv bora brenda Lux-Factor.

Na stranicama brenda čiji proizvod plaćenim partnerstvom Martinović promovira na Instagramu, naglašava se kako je riječ o »profesionalno klinički testiranoj senzaciji protiv bora i starenja kože kojoj vjeruje više od 14.600 Hrvatica«.

Naziv brenda, kao i njegov vizualni identitet, neodoljivo podsjećaju na jedan drugi, šire poznati brend Max Factor. Ako netko poželi isprobati ili koristiti Lux-Factorovu 4D Hyaluron kremu s »najučinkovitijom sigurnom formulom protiv bora«, serum koji može »produljiti i zadebljati vaše prirodne trepavice u samo 2-4 tjedna« ili koji drugi Lux-Factorov proizvod, mora ga naručiti putem interneta.

Osim u Hrvatskoj, kozmetika se dostavlja u još nekoliko europskih država, a na društvenim mrežama promoviraju je beauty blogeri, influenceri i osobe iz svijeta zabave. Unatrag nekoliko godina brojne hrvatske influencerice također su isprobavale, recenzirale i promovirale neke od njihovih proizvoda, a pojavljivale su se i u sponzoriranim člancima.

U Sloveniji je, međutim, nakon objave međunarodnog istraživačkog projekta Pandorini dokumenti izbila vijest kako je tamošnji zdravstveni inspektor već 2017. godine zabranio prodaju na području te države jer nisu udovoljavali nizu uvjeta. Poduzetnik Marko Glinšek, koji je predvodio internetsku prodaju kozmetike Lux-Factor preko mreže tvrtki, 2020. godine je bio osuđen zbog obmanjivanja kupaca.

Slovenski istraživački portal Oštro razotkrio je kako je Glinšek šest godina pred vlastima pokušavao sakriti da je zapravo on vlasnik tvrtke Lux Factor na Sejšelima u koju su se, prema nalazima porezne uprave, slijevali prihodi od prodaje kozmetike.

Glinšekova mreža prodaje kozmetiku Lux-Factor putem interneta u Hrvatskoj, Sloveniji, Slovačkoj, Mađarskoj, Austriji i navodno Ujedinjenom Kraljevstvu. Porezna je uprava lani u Sloveniji blokirala pristup za čak 11 prodajnih internetskih stranica Lux-Factora.

U Hrvatskoj, koliko je zasad poznato, još ne postoji sumnja u ispravnost proizvoda i njihovo jamstvo kliničke ispitanosti. Nadzor nad proizvodnjom i stavljanjem proizvoda na tržište kozmetičkih proizvoda u nadležnosti je Sanitarne inspekcije Državnog inspektorata. Ni oni, međutim, nisu imali nikakvu dojavu ili prijavu na temelju koje bi proveli inspekcijski nadzor, potvrdili su te nas izvijestili kako će na temelju našeg upita, koji »smatraju predstavkom«, on biti proveden.

Snimka zaslona hrvatske verzije internetske stranice Lux-Factor.

Snimka zaslona hrvatske verzije internetske stranice Lux-Factor.

Promotorice u mraku

Dok D. Martinović stoji kao glavno lice među »ambasadoricama« Lux-Factorove internetske trgovine, pojedine bivše promotorice do poziva portala Oštro nisu ni znale da su imale titulu »ambasadorice« brenda ili da su se njihove snimke koristile iako je suradnja s njim bila prestala. 

Novinari Oštra kontaktirali su 10 osoba iz Hrvatske koje su se našle na popisu hrvatskih »ambasadorica« na Lux-Factorovoj internetskoj stranici, a četiri od njih su odgovorile. One koje su se odazvale nisu, međutim, htjele iznositi detalje suradnje.

Jedna od nekadašnjih promotorica potvrdila nam je kako je suradnja završila, ali da unatoč tome njezina fotografija stoji na navedenoj internetskoj stranici. Druga je doznala kako je njezina fotografija korištena u oglasu za internetsku trgovinu tek nakon što je primila poziv novinara Oštra. Zahtijevala je da je uklone sa stanice. I oni su to učinili. 

Također, žene nisu znale za rezultate inspekcije u Sloveniji, kao ni da je slovenski poduzetnik Marko Glinšek, koji stoji iza Lux Factorova kozmetičkog biznisa, prošle godine na mariborskom sudu osuđen za obmanjivanje kupaca.

Marketinška službenica Danijele Martinović objasnila je Oštru da poznata promotorica kozmetike Lux-Factor nije upoznata sa slovenskim slučajem. Dodala je kako su sa »zastupnicima Lux-Factor Cosmetics u Sloveniji« ugovorili suradnju za promociju proizvoda »koji su klinički i dermatološki ispitani«.

Novinare je zamolila da se za sva dodatna pitanja vezana uz ovu prekograničnu suradnju obrate izravno direktoru Hypea, agencije zadužene za marketing kozmetičkog brenda, Marku Glinšeku te je ostavila njegove kontakte.

Ni u Sloveniji nijedna promotorica kozmetike Lux-Factor koje je Oštro kontaktirao nije znala za zabranu prodaje proizvoda.

E-pošta primljena od ravnatelja izraelskog instituta, koji inače izdaje navedeni certifikat.

E-pošta primljena od ravnatelja izraelskog instituta, koji inače izdaje navedeni certifikat.

Krivotvoreni certifikat

Kada se Glinšek našao u mariborskoj sudnici zbog optužbe za obmanjivanje kupaca, objašnjavao je kako nema ovlasti nad Lux Factorom sa Sejšela, tvrtkom koja je, prema njegovim tvrdnjama, bila pravi prodavač proizvoda, dok je njegova tvrtka samo radila kao dostavljač, pružatelj pozivnih usluga i kasnije marketinga.

Međutim, Pandorini dokumenti, koje je godinu dana istraživalo više od 600 novinara po cijelom svijetu, uključujući Oštro u Hrvatskoj i Sloveniji, razotkrili su laž u samoj srži njegove obrane. 

Otkrivaju kako je Glinšek zapravo imao punu kontrolu nad tvrtkom Lux Factor sa Sejšela, koju je preko registracijskog agenta SFM sa sjedištem u Dubaiju osnivao 2015. godine. Nedugo zatim je putem SFM-a otvorio i bankovne račune na Cipru te na karipskom otoku Sveti Vincent i Grenadini.

Slovenski je inspektorat već je 2017. godine zabranio prodaju spomenutih kozmetičkih proizvoda jer im je nedostajala odgovarajuća dokumentacija, certifikati i standardizirani popis sastojaka.

Kako su kasnije utvrdili slovenski porezni inspektori, Lux Factor u 2016. godini i djelomično u 2017. nije platio više od 360.000 eura poreza. Glinšek je svoju odgovornost pokušao opovrgnuti tvrdnjom da je pravi prodavač kozmetičkih proizvoda Lux-Factor tvrtka na Sejšelima, a ne njegova slovenska tvrtka. 

Također, i na sudu se borio tvrdeći kako je njegova tvrtka običan dostavljač, ali bezuspješno. U namjeri da uvjeri sud u svoju nevinost, poduzetnik mu je predao austrijsku teretnicu za 527 kilograma kozmetike kako bi pokazao da je slovenski Lux Factor bio samo distributer sejšelskih proizvoda. Sud je, međutim, utvrdio kako je taj dokument krivotvoren.

Novinari Oštra također su utvrdili kako je lažan i certifikat o kvaliteti tih proizvoda, koji prikazuje Lux-Factorova internetska trgovina, a koji je navodno izdao izraelski Institut kvalitete i nadzora. Na njemu se pojavljuje još jedna povezana tvrtka, Lux Cosmetics iz Bugarske.

Glavni izvršni direktor Instituta rekao je, međutim, Oštru kako je certifikat krivotvoren.

Oglas za konzultantsku tvrtku Roka Snežiča u Sloveniji koji glasi »Otvorite tvrtku u BiH«. Foto: Matej Povše

Oglas za konzultantsku tvrtku Roka Snežiča u Sloveniji koji glasi »Otvorite tvrtku u BiH«. Foto: Matej Povše

Bliski susreti

Osim sudskog postupka u Sloveniji, Glinšek je bio pod lupom istražnih institucija i u Bosni i Hercegovini. Godine 2018. tamošnje je tužiteljstvo, prema dokumentu koji je objavio bosanski portal Istraga, na njega proširilo istragu nad navodnom međunarodnom mrežom za pranje novca.

Slovensko i bosanskohercegovačko tužiteljstvo već se, naime, nekoliko godina bave poslovima navodnog vođe te mreže, poduzetnikom Rokom Snežičem i suradnicima, u objema državama. Mreža je navodno iz BiH prebacila 22,4 milijuna eura na bankovne račune u Sloveniji, Slovačkoj, Mađarskoj i Austriji, gdje je novac uglavnom povučen u gotovini.

Kada je bosanskohercegovačko tužiteljstvo 2018. godine zatražilo istragu o Glinšeku, objasnilo je kako je u Banjoj Luci osnivao tvrtku Lux Factor da bi je navodno koristio za preusmjeravanje novca te izbjegavanje poreza bugarske tvrtke Lux Cosmetics, dakle »vlasnice« krivotvorenog certifikata brenda Lux-Factor.

Otkrili su više od 67.000 eura transakcija od kojih je većina blokirana nalogom nadležnog odjela Državne agencije za istrage i zaštitu BiH. 

Tužiteljstvo Bosne i Hercegovine i tužiteljstvo Distrikta Brčko, u čijoj je nadležnosti slučaj, nisu odgovorili na pitanja slovenskog Oštra pa nije jasno provode li se te istrage i dalje ili su dovršene, i kako. Slovensko tužiteljstvo nije komentiralo novinarski upit, a policija je objasnila da predkazneni postupak navodnih Snežičevih poslova još traje. Istraga, kazali su, ne obuhvaća tvrtke koje se bave ili su se bavile prodajom, distribucijom ili promocijom proizvoda Lux-Factor.

Ključna veza Glinšeka i Snežiča je Dijana Đuđić, Snežičeva navodna operativka u BiH, koja je Glinšeku pomogla otvoriti Lux Factor u Banjoj Luci. Godine 2018. on je D. Đuđić dao ovlast da položi osnivački kapital bosanskog Lux Factora od jedne konvertibilne marke.

Poput Snežiča, Dijana Đuđić ima bliske veze sa slovenskim premijerom Janezom Janšom. U prosincu 2017. godine je njegovoj Slovenskoj demokratskoj stranci (SDS) dala osobnu pozajmicu u vrijednosti od 450.000 eura, što je prouzročilo lavinu reakcija u Sloveniji. Kasnije joj je prva rata zajma od 150.000 eura vraćena.

Unatoč svim pravnim nevoljama u Sloveniji i BiH, Glinšek nastavlja širiti svoju mrežu Lux Factor. Za potrebe ove priče slovenski Oštro došao je i do saznanja kako se posao s kozmetikom prebacio najprije na mađarsku papirnatu tvrtku, a zatim na poljsku.