Kako smo provjeravali i tražili imovinu lokalnih političara
Anja Vladisavljević, Oštro
—
U prvoj fazi projekta novinari Oštra istraživali su prijavljenu i neprijavljenu imovinu župana i gradonačelnika Zagreba. Podaci o njihovoj imovini prikupljeni su iz javno dostupnih registara i specijaliziranih baza podataka
Izvješća o imovinskom stanju, u kojima dužnosnici daju na uvid javnosti podatke o svojoj osobnoj imovini i imovini svojih užih članova obitelji, naširoko su prepoznati kao ključan alat za borbu protiv korupcije i promicanje integriteta javnih službi.
Za obnašatelje javnih dužnosti u Hrvatskoj postoji obaveza podnošenja imovinskih kartica Povjerenstvu za odlučivanje o sukobu interesa. Te podatke Povjerenstvo objavljuje na svojim internetskim stranicama.
Imovinska kartica sadrži podatke o osnovnom osobnom stanju obveznika, njegova partnera i maloljetne djece, dužnostima obveznika koje obavlja profesionalno ili neprofesionalno, članstvima i funkcijama obveznika u drugim udruženjima i organizacijama te o imovini.
Projekt Detektor imovine prikazuje podatke o imovinskom stanju političkih dužnosnika koje su novinari Oštra uspjeli prikupiti pregledom imovinskih kartica te novinarskim istraživanjem koristeći se pritom i specijaliziranim bazama podataka.
Novinari Oštra provjerili su odgovara li imovinsko stanje javnih dužnosnika prijavljeno Povjerenstvu za sprječavanje sukoba interesa stvarnoj situaciji, odnosno jesu li dužnosnici prijavili svu imovinu koju su obavezni prijaviti. Objavom točnih i posljednjih ažuriranih podataka o imovinskom stanju političkih dužnosnika Oštro pridonosi transparentnijem djelovanju dužnosnika i sprječavanju korupcije ili osobnog iskorištavanja javnih funkcija.
Kako ističe međunarodna organizacija Transparency International, iako mnoge zemlje imaju pravila o prijavi imovine i interesa, mnoga od njih sadrže rupe u zakonu koje dužnosnicima omogućavaju da izbjegnu javno otkrivanje njihove imovine.
Objavljivanje prihoda i imovine javnih dužnosnika može igrati ključnu ulogu u novinarskim istragama korupcije i javne odgovornosti, ističe i Globalna mreža istraživačkog novinarstva (GIJN). »Po definiciji, ti podaci ne otkrivaju skriveno bogatstvo, ali mogu biti katalizatori istraživanja. Razotkrivanje lažnih prijava dužnosnika ponekad je dovodilo do političkih skandala«, piše GIJN.
Neki mediji stvorili su baze podataka na temelju evidencija o imovini. Primjerice, u Srbiji to radi istraživački portal KRIK, a u Bosni i Hercegovini portal CIN. Objavom Oštrova projekta Detektor imovine takve baze podataka sada su dostupne u Hrvatskoj i Sloveniji.
Objava podataka projekta Detektor imovine odvijat će se u nekoliko faza. U prvoj su se fazi novinari Oštra fokusirali na župane te gradonačelnika glavnoga grada i uže članove njihovih obitelji. Sljedeća objava podataka bit će najesen.
Tim je na početku projekta identificirao članove uže obitelji 21 dužnosnika na temelju podataka iz imovinske kartice, medijskih sadržaja i objava na društvenim mrežama te drugih baza podataka. Taj je korak bio nužan za nastavak istrage kako bi se utvrdilo vlasništvo nad imovinom jer je dužnosnik obavezan prijaviti ne samo vlastitu imovinu, nego i imovinu supružnika te maloljetne djece.
Nakon interne provjere tih podataka novinari su izradili internu bazu podataka u kojoj se nalazi imovina svih subjekata istraživanja prijavljena u imovinskoj kartici: nekretnine, pokretnine, vlasništvo nad dionicama ili poslovnim udjelima, obaveze i dugovanja te ušteđevina. Najveći dio istraživanja činile su nekretnine dužnosnika i članova njihove uže obitelji.
Uz pomoć zemljišnoknjižnih uložaka novinari su identificirali nekretnine prijavljene u imovinskim karticama, nakon čega su provjerili objavljene podatke te tražili one koje dužnosnici nisu prijavili. U nekim slučajevima nisu uspjeli identificirati prijavljene nekretnine odgovarajućim zemljišnoknjižnim uloškom. U javnoj bazi podataka koje je skupio Oštro za te slučajeve postoji napomena.
Oštro je u ovoj fazi projekta detektirao 23 neprijavljene nekretnine. U bazi podataka te su nekretnine posebno označene. Nakon Oštrova upita, trojica su župana ispravila podatke te unijeli u imovinske kartice sedam nekretnina. A jedan je obećao to učiniti nakon što sredi zemljišnoknjižne dokumente.
Novinari su prikupljali, pregledavali i analizirali podatke za prvu objavu od prošle jeseni. Prije objave svi su podaci interno provjereni.
Članovi obitelji
Nacionalna zakonodavstva, direktive Europske unije te međunarodne organizacije (kao što su Greco, OECD i Transparency International) prepoznaju važnost nadzora imovine ne samo državnih dužnosnika, nego i članova njihove uže obitelji kako bi se spriječilo korupciju ili sukob interesa. Definicija uže obitelji ne obuhvaća u svim zakonodavstvima iste članove, ali su supružnici ili partneri i djeca uglavnom njezin neizostavni dio.
U Hrvatskoj, obveznici primjene Zakona o sprječavanju sukoba interesa – među kojima su župani i gradonačelnici – moraju podnijeti imovinsku karticu Povjerenstvu za odlučivanje o sukobu interesa. Ona sadrži podatke o imovini obveznika, njegova partnera i maloljetne djece, stečene po svim pravnim osnovama. Budući da su imovinske kartice ograničene samo na unošenje podataka o supružnicima, odnosno partnerima i djeci, Oštro je primarno pratio imovinu tih članova obitelji.
Kako bismo zaštitili privatnost članova obitelji koji nisu javne osobe, njihovu imovinu u bazi ne prikazujemo pojedinačno i poimenično, nego samo kao zajedničku imovinu obitelji dužnosnika.
Izvori podataka
Podatke o imovini prikupljali smo u javno dostupnim registrima ili specijaliziranim bazama podataka kao što su:
Registar imovinskih kartica Povjerenstva za odlučivanje o sukobu interesa,
online-podaci zemljišnih knjiga i katastra za podatke o nekretninama,
Sudski registar, Obrtni registar te Registar stvarnih vlasnika za podatke o vlasništvu nad poslovnim subjektima,
pretraživač Državna riznica za provjeravanje prihoda od javnih sredstva poslovnih subjekata povezanih sa županima.
I mnoge druge.
U slučaju pokretnina, štednje i dugova, oslonili smo se na podatke koji se nalaze u imovinskim karticama dužnosnika.
Osim nekretnina i vlasništva nad poslovnim subjektima u Hrvatskoj, pretraživali smo ih u inozemstvu, koje smo tražili uz pomoć stranih baza podataka i partnerskih centara u stranim državama. U radu smo koristili i neke specijalizirane baze podataka koje su prikupili novinari ili novinarske organizacije, a služile su nam kao radni alat za utvrđivanje podataka o imovini na temelju primarnih dokumenata.
Aktualnost podataka
U bazi podataka prikazujemo podatke o imovinskom stanju dužnosnika i članova njihovih obitelji na dan 24. svibnja 2023. godine, odnosno, ako je riječ o podacima preuzetim iz imovinske kartice, na dan kad je dužnosnik podnio zadnju imovinsku karticu (prosinac 2022. – svibanj 2023. godine). Ne prikazuje se imovina koja više nije u njihovu vlasništvu ili vlasništvu članova njihove uže obitelji ili za koju ne postoji obaveza prijavljivanja u imovinskoj kartici.
Oštro ne može provjeriti i osigurati stalnu ažurnost podataka zbog ograničenih kadrovskih kapaciteta. Podatke ćemo povremeno ažurirati.
Pravo na odgovor
Dužnosnike koji su bili predmet ovoga istraživanja obavijestili smo o slučajevima u kojima smo utvrdili nepravilnosti ili nesrazmjer između prijavljene i postojeće imovine, dajući im priliku da nas u primjerenom vremenskom roku obavijeste o mogućim pogreškama ili da ponude svoja objašnjenja. Upite smo poslali na adrese 15 župana. Do objave rezultata istraživanja odgovore smo dobili od njih 10.
Dodatnu dokumentaciju koja nam je bila potrebna za bazu podataka te istraživačke priče zatražili smo i od tijela javnih vlasti: ministarstava, županija, sudova, zemljišnoknjižnih odjela. Od 31 zahtjeva ili upita, dostavljeno nam je 18 odgovora, dok smo u četiri slučaja, zbog šutnje uprave te odbijanja zahtjeva za informacijom, morali uložiti žalbu Povjereniku za informiranje.
Također, objašnjenje pojedinih slučajeva tražili smo i od Povjerenstva za odlučivanje o sukobu interesa.
Provjera podataka
U skladu s Oštrovim kodeksom, svi su podaci prošli rigorozni postupak neovisne provjere činjenica, čime je osigurana vjerodostojnost objavljenog sadržaja.
Sve dokaze o postojanju imovine arhivirali smo i sigurno pohranili.
Iako je tim uložio puno vremena i truda u potragu za imovinom, svjesni smo da je nemoguće otkriti cjelokupnu imovinu dužnosnika i članova njihove uže obitelji samo na temelju javno dostupnih baza podataka, stoga molimo čitatelje da nam pomognu u daljnjem istraživanju.
Savjete i informacije možete nam poslati na adresu elektroničke pošte: