Kako je poderani ruksak iz Slovenije završio u Rijeci
Oštro
—
S pomoću uređaja za praćenje novinari Oštra slijedili su tragove 30 upotrijebljenih predmeta koji su bačeni u smeće kako bi provjerili sustav gospodarenja otpadom u Sloveniji
Poderani ruksak koji je sredinom studenog bačen u kontejner u slovenskim Moravskim Toplicama do danas je prešao najmanje 300 kilometara i »obišao« tri zemlje. Još prošli tjedan nalazio se u Hrvatskoj, u kontejnerskom terminalu riječke luke, a onda su mu novinari slovenskog Oštra izgubili trag.
Ruksak je jedan od 30 predmeta u koje su slovenski kolege sakrili uređaje za praćenje da bi ih bacili u različite kontejnere i spremišta za otpad diljem Slovenije. U okviru projekta Smetosled (Smećesljed) provjerili su kako funkcionira slovenski sustav gospodarenja otpadom. Od ukupnog broja praćenih predmeta, s njih 13 je veza brzo izgubljena, a preostalih 17 nastavili su pratiti.
Prema europskoj Direktivi o otpadu, do 2025. godine građani EU morat će odvojeno prikupljati tekstil – koji je posebno problematičan jer ga Europljani kupuju, troše i bacaju u velikim količinama.
Procjenjuje se da prosječni građanin na godinu troši gotovo 26 i baca oko 11 kilograma tekstila. Rabljena odjeća može se izvoziti izvan EU-a, ali se uglavnom, 87 posto, spaljuje ili odlaže na odlagalištima. Ostaje pitanje i što se događa s tekstilom koji – poput poderanog ruksaka – više nije upotrebljiv. Države EU-a za sada nisu dužne izvještavati o prikupljenim količinama otpadnog tekstila i načinima njegove obrade.
Stoga su novinari slovenskog Oštra provjerili i što se događa s tekstilnim otpadom. Kontejner u Moravskim Toplicama u koji je ruksak bačen bio je dio lokalnog projekta »PORE – Zaboravljeni resursi«, kojim se nastoji smanjiti količine tekstila u miješanom komunalnom otpadu. Suradnik na projektu objasnio je slovenskom Oštru da se prikupljeni tekstil uglavnom nije pregledavao, nego se prodavao partnerskoj sortirnici u Mađarskoj.
Mjesec dana kasnije uređaj u ruksaku oglasio se iz Mađarske, točnije iz Zalaegerszega, gdje se nalazi poduzeće West Hungary Textil, koje se bavi sortiranjem i veleprodajom rabljene odjeće. Novinarima nisu odgovorili na pitanja.
Na njihovoj internetskoj stranici piše da se najkvalitetnija odjeća prodaje u Mađarsku i susjedne zemlje. U afričke zemlje i na Bliski istok uglavnom prodaju ljetnu odjeću, a u Aziju, najviše u Pakistan, onu koja je »jeftine, ali ipak pouzdane kvalitete«.
Ruksak s uređajem za praćenje putovao je iz Slovenije preko Mađarske te Zagreba do luke u Rijeci, nakon čega se signal izgubio. Iako poderan, čini se da je završio među tekstilnim otpadom namijenjenom prodaji državama u razvoju.
Članice Europske unije trebale su do 2015. godine ispoštovati obavezu odvojenog skupljanja barem papirnog, metalnog, plastičnog i staklenog otpada. EU, međutim, upozorava da brojne države članice još nisu u potpunosti razvile potrebnu infrastrukturu za gospodarenje otpadom.
Osim tekstila, Oštro je pratio i kućni otpad, staklo, elektronički otpad i različite ambalaže. S 13 skrivenih uređaja novinari su izgubili vezu prije njihova prelaska s odašiljačke točke, vjerojatno zbog mehaničkog uništenja ili pražnjenja baterije. Pet praćenih predmeta došlo je do sortirnica lokalnih komunalnih poduzeća.
Geolokacijski podaci s uređaja skrivenog u praznom plastičnom pakiranju jogurta bačenom na Petrolovoj benzinskoj postaji u naselju Kozina otkrili su da su radnici otpad iz posebne kante za ambalažu bacili u spremnik za miješani komunalni otpad. U Sloveniji, naime, postoje kante za ambalažu u koje se bacaju različiti tipovi materijala koji bi se kasnije trebali razvrstati. No pakiranje od jogurta završilo je zajedno s ostalim smećem u centru za gospodarenje otpadom u Sežani, koji s benzinske postaje odvozi samo miješani komunalni otpad.
Nakon provjere, Petrol je potvrdio da ta benzinska postaja nema odgovarajući spremnik za ambalažni otpad u koji bi se sadržaj kanti mogao pretresti. Oštru su naknadno dojavili da je nakon njihovih pitanja tamo postavljen novi spremnik za komunalni ambalažni otpad, a najavili su i inspekciju ostalih Petrolovih postaja.