Oštro Hrvatska

View Original

Chatbot Eva - novi način da se predstavi novinarska priča

Oštro
_

Paragvajski neovisni portal El Surti kreirao je chatbot Evu koji na inovativan način predstavlja korištenje umjetne inteligencije u prezentaciji novinarske priče.

Foto: kuu akura, Unsplash

»Bok, ja sam Eva. Uskoro će biti deset mjeseci otkako sam ovdje zatvorena. Optužena sam za međunarodnu trgovinu i organizirani kriminal, iako se više osjećam žrtvom nego kriminalkom.«

Ovako počinje razgovor s Evom, chatbotom koji je razvio tim paragvajskog neovisnog portala El Surti, piše LatAm Journalism Review (LJR).

Iako je ime chatbota izmišljeno, iza svake riječi stoji stvarna osoba. Ona nije virtualni asistent, već 28-godišnja žena koja se nalazi u zatvoru Buen Pastor u Asunciónu, glavnom gradu Paragvaja. Uhićena je s više od 2 kg kokaina u kovčegu dok je pokušavala otputovati u njoj nepoznati grad.

»Moj odvjetnik kaže da će kazna biti 10 godina. Rekla sam mu da ne mogu prihvatiti nešto što mi ne odgovara«, nastavlja Eva. »Ono što sam napravila bio je pokušaj, ali nije bilo završetka, taj posao nije dovršen. Pa zašto će mi onda suditi kao da je?«

Kreatori Eve objasnili su za LJR kako ovaj chatbot može dati više od 118 odgovora. Korisnik može napisati svoja pitanja, ali istovremeno ima ponuđene opcije koje olakšavaju i usmjeravaju  razgovor.

Evina priča predstavlja više od 400 žena u Paragvaju koje su lišene slobode zbog ilegalne trgovine drogom. Ona je primjer žena koje je težak socio-ekonomski status doveo do krijumčarenja, a zajedničko im je da su zadnja karika u lancu trgovine drogom. Zbog toga završe s višegodišnjim kaznama, odvojene od obitelji i, kao u Evinom slučaju, obolijevaju od depresije.

»Ovo je bila prilika za Evu da ispriča vlastitu priču, a za širu javnost da priči pristupi iz drugog kuta i kroz izravniju komunikaciju«, rekla je Juliana Quintana, novinarka koja je radila na projektu. 

Cilj ovog chatbota je osvijestiti korisnika i potaknuti ga na promišljanje o okolnostima zatvorenih žena te kroz dijalog predlagati rješenja koja ne uključuju kriminalizaciju i zatvaranje.

Ovakvo korištenje chatbota za iznošenje novinarskih priča nije uobičajeno. »Šira javnost ima prakse u korištenju chatova«, rekao je za LJR Sebastián Hacher, dizajner Eve. »No novinarstvo to dosad nije koristilo. Barem ne u ovom formatu pričanja stvarne priče.«

Profitabilnost chatbota u medijima

Za stvaranje Eve, tim El Surtija analizirao je sate intervjua provedenih s izvorom i podijelio ih u male fragmente kako bi se simulirao tečan dijalog, dok je dizajn poboljšan korištenjem umjetne inteligencije. 

»Koristimo umjetnu inteligenciju za treniranje chatbota da razumije što se pita i kako bi prema tome mogao usmjeriti odgovor«, rekao je Hacher.

Chatbot je objavljen u kolovozu ove godine. Već tijekom prvog mjeseca imao je 10 tisuća interakcija, a vrijeme koje su korisnici proveli na stranici nadmašilo je očekivanja. »Uspoređujući s vremenom provedenim na običnom članku, ovo je bilo značajno dulje«, dodao je Hacher.

Ovako kreirani chatbotovi nisu stvoreni zbog ekonomskih razloga, već radi poboljšanja sadržaja i načina na koji se informacije prezentiraju.

Laura Zommer, suosnivačica i izvršna direktorica Factchequeado, inicijative za borbu protiv dezinformacija koje utječu na latinoameričke i hispanoameričke zajednice u SAD-u, rekla je da chatbotovi omogućuju novinarima razumijevanje potreba korisnika.

»Za naš novinarski posao ono može biti isplativo, ali ne nužno zbog novca, već zbog toga što ukoliko saznamo koji su nedostaci u informiranju, možemo spriječiti da se klupko dezinformacija nastavi kotrljati«, rekla je Zommer.

Zaštita izvora

Rad na projektu trajao je četiri mjeseca. Dok je dio tima bio posvećen tehničkom razvoju chatbota, drugi dio je bio zadužen za intervjuiranje izvora, čija je priča u konačnici predstavljena kao Evina. 

Quintana je objasnila da su ostali vjerni Evinim izjavama te da su izostavili samo one detalje koji narušavaju anonimnost njezinog identiteta. 

»Eva je još uvijek usred sudskog procesa«, rekla je Quintana. »Ne želimo da bude razotkrivena ili identificirana u zatvoru. Mnogo je otežavajućih okolnosti koje je važno uzeti u obzir kada se radi s ranjivim populacijama.«

Chatbotovi ne samo da čuvaju identitet izvora, već korisnicima mogu pružiti osjećaj opuštenosti prilikom postavljanja pitanja. »Ljude se potiče da pitaju ona pitanja koja bi ih možda bilo neugodno pitati osobno«, rekla je Zommer.

Quintana smatra kako se primjer chatbota Eve ne smije promatrati kao da umjetna inteligencija odrađuje posao novinara.

»Chatbot služi priči, služi da približi život protagonista i poveže se s čitateljima koji obično ne suosjećaju previše s ovakvim temama«, zaključila je.